ترندهای سال 2024 برای خرید فرش | فرش لوکس

فرش در خانه‌های ایرانی حکمِ صاحبخانه را دارد پس درباره استفاده کردن یا نکردن از آن بحثی نخواهیم داشت و مسئله تنها به نوعِ فرشی که برای خانه خریداری می‌کنیم بازمی‌گردد.

به کسانی که قصد تغییر دکوراسیون دارند و بدشان نمی‌آید با ترندهای سال جدید برای خرید فرش ماشینی آشنا شوند، این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم. فرش لوکس پس از مشورت با طراحان داخلی و بررسی ترندهای جهانی صنعت فرش سال 2024 به نتایج جالبی رسیده که در ادامه با شما به اشتراک می‌گذارد.

فرش ترند بخریم یا نه؟

مُد شبیه موجی است که ناگهان هجوم می‌آورد. این موجِ درحالِ صعود جذاب است، تازگی دارد و بسیاری از مشتاقان را بر خود سوار می‌کند و به اوج می‌برد. اما فرود نیز، طبیعتِ موج است و خیلی زود سوارکاران را از "عرش" به "فرش" پرتاب می‌کند. با این تعبیر، عاقلانه است که برای کالاهای گران-قیمت و با چرخه عمر طولانی همچون "فرش" روی مُد حساب باز کنیم؟

به ‌عقیده ما خرید فرش ترند خیلی هم خوب است به‌ شرطی که امکان تعویض آن در کوتاه-مدت وجود داشته باشد و یا اینکه آن فرش را به گونه‌ای انتخاب کنید که در دسته‌ "ترندهای ابدی" قرار بگیرد؛ اما ترند ابدی چیست؟

ترند ابدی به کالاهایی گفته می‌شود که با مُد همسو هستند اما آن قدر به آن وابستگی ندارند که با دگرگونیِ مُد، نتوانند از زیر سایه‌اش خارج شوند. محصولاتی با برچسب ترند ابدی، با رویکردی به‌شدت آینده‌ نگرانه انتخاب می‌شوند. خریدار باید تغییرات سلایق را در بلند-مدت پیش‌بینی کند و کالایی را برگزیند که با تغییرات آینده خود را تطبیق می‌دهد. با خرید چنین کالاهایی می‌توان تا مدت‌ها روی مُد اسکی رفت. 🏂

ناگفته نماند خرید این دسته کالاها به تخصص بالایی نیاز دارد که با توجه به ماهیت صنعت فرش، چندان کار دشواری نخواهد بود؛ کافی است از مشورت یک طراح متبحر یا یک فروشنده فرش کار-درست مثل فرش لوکس استفاده کنید.

حالا دیگر حاشیه بس است؛ برویم به سراغ ترندهای فرش در سال 1403 🙂👇

 

وینتیج‌ها

وینتیج‌ها مدت‌هاست که در صدر لیست فرش‌های ترند قرار می‌گیرند. ترند فرش در سال 2024 این تفاوت را دارد که به‌جای کارهای خلوت و مینیمال به فرش وینتیج شلوغ‌، پُر زرق‌‌وبرق، طرح‌های شلوغ و رنگ‌های جان‌دار گرایش پیدا می‌کند.

اگر طرفدار فرش وینتیج هستید، با خیال راحت به سراغ آن‌ها بروید و خیال‌تان آسوده باشد نه فقط امسال، که تا زمانی طولانی روی مُد خواهید ماند.

رنگ‌های شارپ به جای رنگ نود

به‌نظر می‌رسد رنگ‌های نود حوصله طراحان را سر برده چراکه در سال جدید شاهد تمایل عجیب آن‌ها به استفاده از رنگ‌های شاد و پُرانرژی در صنایع مختلف خصوصا طراحی داخلی هستیم. پس ما هم سال جدید را با انرژی مضاعف آغاز می‌کنیم و با کمک رنگ‌ها به زندگی و محیط اطراف‌مان جان دوباره می‌دهیم.

از زیاده‌روی در استفاده از رنگ نترسید. فرش‌هایی با تمِ رنگی گسترده و فرش‌های ماشینی با رنگ‌های براق و اصطلاحا "شارپ" مهم‌ترین ترند فرش در سال 1403 هستند. اجازه دهید رنگ‌های شاد و پُرهیجان با برق‌ خود چشم‌ها را بزنند.

نقوش طبیعت

هنر ایرانی به طبیعت وابستگی شدید دارد و این رویکرد طبیعت‌گرایانه را در نقوش فرش ایرانی به‌وفور می‌بینیم. خوشبختانه امسال این سبک در کل جهان به ترند صنعت فرش تبدیل شده و نه فقط در فرش ماشینی سنتی که در فرش‌های مدرن هم دیده می‌شود.

برای هم‌سویی با این ترند که جزء مهم‌ترین ترندهای فرش در سال 2024 است، به سراغ فرش‌هایی با نقوش گل‌وبته بروید که به‌شکل اغراق‌آمیزی طراحی شده‌اند. برای فرش‌های مدرن نیز همین رویه را در پیش بگیرید؛ یعنی روی گزینه‌هایی دست بگذارید که با نقوش دارودرخت و عناصر طبیعی اجرا شدند. البته اگر نمی‌خواهید خیلی زود فرش‌تان از مُد بیفتد، قسمت "اغراق‌آمیز" آن را فاکتور بگیرید. 😉

نظم‌دهی به کمک فرش

نظم در طراحی همیشه اهمیت داشته که امسال سخت‌گیرانه‌تر از همیشه اجرا می‌شود و در این بین، فرش هم نقش خاص خود را ایفا می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای ایجاد نظم و تفکیک فضا از فرش‌های بیشتری کمک بگیرید و به‌جای یک فرش با ابعاد بزرگ، از چند قطعه فرش با هارمونی زیاد اما در قطعات کوچک‌تر استفاده کنید. اینگونه هم فضا بزرگ‌تر به‌نظر می‌آید و هم مرزبندی داخلی اتفاق می‌افتد.

از نظر نقشه و فُرم، فرش‌های منظم را بر فرش‌های آشفته ارجحیت دهید. شلوغ‌ بودن نقشه مهم نیست اینکه طرح باوجودِ شلوغی نظم داخلی داشته باشد کافی است. فر‌ش‌هایی با نقوش شطرنجی یا راه‌راه ایده‌های خوبی برای داشتن نظم داخلی هستند که با ترندهای صنعت فرش در سال 1403 هم هم‌خوانی دارند.

نکته دیگر اینکه به سراغ فرش‌هایی با اشکال ساده‌تر مثل مستطیل یا فرش مربعی بروید. 

پیش به سوی رنگ سال

اشاره کردیم که در سال پیش‌ِرو رنگ‌های شارپ و پُرانرژی حسابی ترند هستند با این همه اگر می‌خواهید به‌تمامی با مُد هماهنگ باشید، مستقیما به سراغ رنگ سال بروید.

شرکت پنتون، زمستان 2024 با معرفی رنگ هلویی-مخملی (APRICOT CRUSH) که رنگی گرم و تو‌دل‌برو است همه را شگفت‌زده کرد. این رنگ تناژی از تمامی رنگ‌های پرانرژی مثل زرد، نارنجی و صورتی را در خود دارد پس برای علاقه‌مندان به رنگ‌های خاص و هیجان‌انگیز گزینه خوبی خواهد بود.

برای پیدا کردن فرشی با این تمِ رنگی حسابی به زحمت خواهید افتاد اما به زحمتش می‌ارزد و اگر نمی‌خواهید خیلی زود از فرش رنگ سال‌تان خسته شوید، پیشنهاد می‌کنیم به فرشی با درصد کمی از این رنگ راضی شوید.

فرش‌های سه بعدی

فرش‌های سه بعدی جزء فرش‌های مورد علاقه ما در فرش لوکس هستند و از بین قالی‌های ترند 2024 افراد بیشتری را به سمت خود جلب می‌کنند. نکته جالب درباره این فرش‌ها این است که در نگاه اول فرشی نقش-برجسته به‌نظر می‌رسند اما وقتی دقیق‌تر شوید متوجه نقشه خاص و منحصر به فرد آن می‌شوید که با طراحی سه‌بعدیِ خود شما را به اشتباه انداخته است.

در سال پیشِ‌رو فرش‌های سه بعدی را نه‌فقط در دسته‌ی فرش‌های مدرن که در سبک‌های سنتی و فرش نئوکلاسیک هم می‌بینیم که اتفاق بسیار جذابی است.

فرش‌های تک-رنگ

فرش‌های تک‌ رنگ جزء خانواده فرش‌های ابدی هستند البته به شرط آن‌که به رنگ سال ارتباط زیادی نداشته باشند. اگر طراح موفق شود هارمونی کافی بین فرش‌ تک رنگ و دیگر عناصر دکوراسیون ایجاد کند، این ترکیب تا سال‌ها همسو با ترند باقی خواهد ماند.

در سال‌های گذشته طراحان مدرن و مینیمال به فرش‌های تک رنگ با رنگ‌های نود و روشن توجه ویژه‌ای نشان می‌دادند که در سال 2024 به رنگ‌های تیره و پُررنگ تغییر جهت داده است.

فرش‌های بازیافتی

صنایع بازیافت فرش در کشورهای مختلف ازجمله کشور ما فعال هستند و امسال بالاخره موفق شدند افراد بیشتری را به استفاده از فرش‌ کهنه و فرش بازیافتی ترغیب کنند تاجاییکه در فهرست ترندهای فرش در سال 2024 آثاری از گرایش به فرش‌های قدیمی و بازیافتی مشاهده می‌شود.

فرش بازیافتی یک شیوه‌ی خلاقانه برای باز-استفاده از فرش‌های دور ریختنی است که به نوعی بازسازی هنری منجر شده و صرفه‌جویی زیادی در انرژی و دیگر منابع ایجاد می‌کند. این تکنیک برای فرش‌های سنتی ایرانی که از ارزش مادی و معنوی زیادی برخوردارند اما از نظر ظاهری به‌شدت تخریب شده‌اند، راهکار مناسبی است.

فرش‌های انتزاعی

از وقتی طراحی دکوراسیون به یک شاخه‌ی هنری تبدیل شده "فنون انتزاعی" در آن پیاده‌سازی می‌شود. به فکر فرو بردن، هدف اصلی المان‌های انتزاعی است و فرش انتزاعی با طرح، نقشه و فُرمِ خاص خود، کمی سردرگمی و صرف انرژی ذهنی برای حل معمای درونی‌اش می‌طلبد.

با کمک یک فرش انتزاعی هم خاص بودن‌تان را به رخ می‌کشید، هم دکورتان را متمایز می‌کنید و هم با ترندهای فرش در سال 1403 هم‌سو خواهید شد.

ترندهای فرش در سال 1403 را می‌پسندید؟

در این مقاله شما را با 9 تا از مهم‌ترین ترندهای مطرح در صنعت فرش آشنا کردیم. خوشحال می‌شویم نظرتان را درباره آن‌ها بدانیم پس برا‌ی‌مان بنویسید چقدر این ترندها جذابیت داشتند و کدامشان را برای انتخاب فرش منزل خود مدنظر قرار می‌دهید؟

دیدگاه کاربران

ارسال یک دیدگاه

هیچ یک از اطلاعات وارد شده به جز نام شما منتشر نخواهند شد شده اند.

عملیات انجام شد